Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubschetovodstvo.bg

Годишен финансов отчетДанъчно облагане и таксиДДСЗДДФЛЗКПООтраслово счетоводствоРегистриране на фирмиСчетоводство

Фактура, по която не са получени материали

Здравейте,
имам следния казус:
Фирма е получила фактура за доставка на материали през 2011 година, взета е счетоводна операция 302/401 . До този момент обаче нито е получена стоката, нито има плащане по тази фактура. Сега доставчикът иска плащане и завежда дело, а клиентът иска доставката, за да плати. Фактурата не е придружена от никакъв документ доказващ доставката /няма нито товарителница, нито стокова разписка, нито договор за доставка/. Искам да разбера каква операция да се вземе в счетоводството на клиента, така че да няма наличност и да няма задължение към доставчик, а в същото време ДДС-то е ползвано. Какво ще се случи с него? Как е най-правилно да се постъпи в такива ситуации?
Благодаря Ви предварително!
Очаквам Вашият отговор
Добавена в   Счетоводство

3 отговори


на 23 Юли. 2013
Щом в имуществото на предприятието няма фактически постъпили материали, включително и при трето лице по поръчение на купувача, е възможно да се касае за счетоводна грешка, която в случая се коригира със сторнировъчен запис на грешно взетата операция. Ако грешката е фундаментална по смисъла на СС 8 в ГФО за 2013 г. се оповестява информацията по т. 7.1.3 или 7.2.3 от СС 8 според подхода, предвиден в счетоводната политика за корекция на счетоводни грешки от минали години.

По смисъла на ЗДДС, когато няма данъчно събитие и не е извършено авансово плащане няма основание за издаване на фактура, а ако такава съществува то тя е погрешно издадена и съгласно чл. 116 от ЗДДС следва да се анулира. Анулирането се извършва с протокол по ал. 4 от същия член и той е основание за корекция на ползвания данъчен кредит от получателя по доставката. Бихте могли да използвате и процедурата за неправилно отразен документ по реда на чл. 126 ал. 3 т. 2 от ЗДДС като уведомите компетентната ТД на НАП, която да предприеме действия за промяна на задължението за съответния период. В компетенциите на проверяващия орган е да изследва, дали в конкретния случай е налице данъчна измама.
Гласувайте отговор 0 Оценявам този отговор 0 Не съм доволен от този отговор
Отговори
на 25 Юли. 2013
В случая няма счетоводна грешка, касае се за нелоялно отношение от страна на доставчика. Фирмите са работили взаимно в продължение на 6 месеца, в един момент изпращат поредната фактура и трябва да дойде материала, за да бъде платен. В същия момент се сменя управителя на фирмата доставчик и така и не изпращат материала, а ние като клиент си търсим доставката за да извършим плащане, но не я пращат. Така в продължение на две години, когато в момента завеждат дело за дължимата сума. При нас е останала тази операция, за която съм споменала и затова сега не знам как да процедирам. Те сами няма да анулират фактурата или да пратят КИ, а и не могат да докажат че са изпратили материала. Затова аз искам да си оправя нещата счетоводно, а не знам точно как.
Именно затова питам каква стопанска операция да взема. Моля посъветвайте ме
Благодаря Ви!
Гласувайте отговор 0 Оценявам този отговор 0 Не съм доволен от този отговор
Отговори
на 26 Юли. 2013
Нелоялното отношение от страна на доставчика не изключва наличието на счетоводна грешка и не е причина за некоректното счетоводно записване.

Счетоводната отчетност трябва да отразява фактическите стопански операции такива, каквито са. Във Вашия случай фактите са, че е заприходена стока, която не е налична. Щом стоката не е влязла в предприятието и разполагате с документи, че тя е изпратена към Вас до получаването и е следвало да я отчетете като „стока на път”. В конкретния случай няма данни, нито че стоката е изпратена, нито че е получена и фактурата за Вас представлява документ, който не отразява действителна стопанска операция и не може да се приеме като основание за съответната счетоводна операция.

Още едно нарушение на Закона за счетоводството и на добрата счетоводна практика е, че в два поредни отчетни периода явно не е правена инвентаризация на активи и пасиви или е правена недобросъвестно. В противен случай невярната счетоводна информация щеше да бъде установена и коригирана преди приключване на 2011 г., а и ръководството щеше да получи своевременна информация за липсата за да предприеме необходимите действия спрямо доставчика.

Допълнителните Ви уточнения затвърждават първоначалното ми мнение, че от счетоводна гледна точка се касае за невярна счетоводна операция, която следва да се коригира като счетоводна грешка по начина, който посочих по-горе.
Гласувайте отговор 0 Оценявам този отговор 0 Не съм доволен от този отговор
Отговори
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679