Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubschetovodstvo.bg

Годишен финансов отчетДанъчно облагане и таксиДДСЗДДФЛЗКПООтраслово счетоводствоРегистриране на фирмиСчетоводство

ДДС ПРИ ТУРИСТИЧЕСКИТЕ УСЛУГИ

Добър ден, нужни са ми пояснения за начисляване на ДДС в туристическите
услуги. Въпросите са ми следните:
1. Обща туристическа услуга към ФЛ и Обща Туристическа услуга към ЮЛ
за лично ползване / плащат на две вноски по 50% , както и понякога
цялата сума, кой член е правилен за неначисляване на ДДС?
- чл. 138 ал. 1и 2 от ЗДДС
- чл 142 ал.1 от ЗДДС
или чл 86 ал.1 ППЗДДС
2. Хотелско настаняване БГ- чл. 62 ал.2 от ППЗДДС - 9% .При две вноски
кога се облага с 9%?
3. Хотелско настаняване ЕС?- как се облага и по кой член ?
4. Самолетни билети ЕС - 0% ДДС , но по кой член не се начислява?
Също така фирмата ми развива дейност единствено онлайн, като издава
фактури на клиенти ФЛ и ЮЛ, нужно ли е да имаме касов апарат.
Благодаря предварително!

1 отговор


на 17 Февр. 2023
1. Доставката на обща туристическа услуга (ОТУ) не е доставка, освободена от облагане. Това е доставка със специален ред на облагане съгласно глава 16 от ЗДДС. На основание чл. 142 от ЗДДС и чл. 86 от ППЗДДС в издадените фактури за ОТУ не се посочва данък, което не значи че не е дължим. Данъкът се начислява отделно с протокол.
2. Ако доставката не е ОТУ изискуемостта на данъка възниква по общия ред на закона и съгласно чл. 25, ал. 7 при получаване на авансово плащане възниква изискуемост на ДДС за размера на плащането. Следва да се обърне внимание, че за доказване на основанията за прилагане на намалена ставка следва да са изпълнени условията по чл. 40 от ППЗДДС.
3. Съгласно чл.21, ал. 4 Мястото на изпълнение при доставка на услуга е:
1. мястото, където се намира недвижимият имот, когато услугата е свързана с недвижим имот, включително при:
в) настаняване в хотели, къмпинги, караванни паркове, ваканционни лагери и други подобни
Съответно мястото на изпълнение е извън страната и фирмата няма задължение за самоначисляване на ДДС и съставяне на протокол. Облага се по законодателството на държавата, където се намира имотът. Ако това е ЕС получателят има право на възстановяване на ДДС по реда за неустановени лица.
4. Съгласно чл. 21, ал. 4, т. 2 от ЗДДС „ мястото на доставка на услугите по превоз на пътници е мястото, където се осъществява транспортът, пропорционално на реализирания пробег. Което означава, че при международен транспорт на пътници мястото на изпълнение е на териториите на всички държави, през които преминава превозът, пропорционално на изминатите разстояния във всяка от тях.“ Необходимо е да се състави протокол по чл. 117, въпреки че облагането на международен пътнически превоз е с нулева ставка, защото лицето не е установено на територията на България, но превозът преминава през нея. Издаването  на протокол произтича от нормите на чл. 117, ал. 1, т. 1 от ЗДДС и чл. 81, ал. 6 от ППЗДДС. В данъчния документ трябва да се отбележи разпоредбата на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДС, според която за сделката е приложима съответната ставка. Данъкът ще бъде начислен със ставка от нула на сто, протоколът няма да съдържа размер на ДДС. За доказване на нулевата ставка по чл. 29 от ЗДДС лицето следва да разполага с документите по чл. 22 и чл. 38б от ППЗДДС.

Съгласно чл. 3, ал. 1 от Наредба Н-18 всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги.

Тази разпоредба важи в първа сила и за онлайн магазините. Ако плащанията в онлайн магазина се извършват само с банков превод и пощенски паричен превод той няма да е задължено лице по чл. 3 от наредбата и няма задължение за касов апарат. Ако приема плащания с дебитна или кредитна карта вече е задължено лице по чл. 3 от наредбата, но може да приложи опростения ред за отчитане по ал. 17, като издава заместващ документ и подава одиторски файл и в този случай също няма да има задължение за отчитане на продажбите с касов апарат. В останалите случаи следва да има касов апарат.




Гласувайте отговор 0 Оценявам този отговор 0 Не съм доволен от този отговор
Отговори
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679