Здравейте,
извършвам счетоводни услуги на фирми с различна дейност . Един от клиентите в момента е в преговори за сделка, за която имаме доста неясноти относно реализацията и спазване на законовите изисквания. Става въпрос за следното - българската фирма /регистрирана по ДДС / договаря да закупи от китайски производител велосипеди. Българската фирма нарежда валутен превод на китайския продавач за цялата стока. Велосипедите няма да влизат в България - с кораб директно ще бъдат доставени в Холандия и Австрия. Българската фирма продава на холандска/австрийска фирма велосипедите докато още стоката пътува, т.е, собственността на стоките се прехвърля на холандския/австрийския купувач, докато стоката е още във вода-на кораба. Вносът в Холандия/Австрия се извършва от от съответната холандска/австрийска фирма - купувач. Българската фирма няма представителство, регистрация - изобщо нищо в тези страни . След получаване но стоките в Холандия / Австрия купувачите имат задължение да заплатят на българската фирма договорената сума .
Моля за разяснение как точно трябва да се обработят счетоводно тези сделки - реално стоки в България не пристигат - но за определено време докато пътуват те са собственост на българската фирма . Като какъв актив те трябва да бъдат осчетоводни. След продажбата им ако има някъкви дефекти и рекламации - как трябва да се отрази в счетоводството. Моля също да ни разясните как трябва да се начисли ДДС по тези сделки - реално няма нито внос, нито ВОД. Какви ф-ри трябва трябва да издадем на холандкия/австрийския купувач, трябва ли да има начислено ДДС - какво ще основанието за начисляването/неначисляването съгласно ЗДДС. Какви документи са нужни за доказване на документална обоснованост по сделката. Моля за указания относно коректност на осчетоводяването, начисляването на ДДС, документи за обоснованост на сделките. Предварително благодаря.
извършвам счетоводни услуги на фирми с различна дейност . Един от клиентите в момента е в преговори за сделка, за която имаме доста неясноти относно реализацията и спазване на законовите изисквания. Става въпрос за следното - българската фирма /регистрирана по ДДС / договаря да закупи от китайски производител велосипеди. Българската фирма нарежда валутен превод на китайския продавач за цялата стока. Велосипедите няма да влизат в България - с кораб директно ще бъдат доставени в Холандия и Австрия. Българската фирма продава на холандска/австрийска фирма велосипедите докато още стоката пътува, т.е, собственността на стоките се прехвърля на холандския/австрийския купувач, докато стоката е още във вода-на кораба. Вносът в Холандия/Австрия се извършва от от съответната холандска/австрийска фирма - купувач. Българската фирма няма представителство, регистрация - изобщо нищо в тези страни . След получаване но стоките в Холандия / Австрия купувачите имат задължение да заплатят на българската фирма договорената сума .
Моля за разяснение как точно трябва да се обработят счетоводно тези сделки - реално стоки в България не пристигат - но за определено време докато пътуват те са собственост на българската фирма . Като какъв актив те трябва да бъдат осчетоводни. След продажбата им ако има някъкви дефекти и рекламации - как трябва да се отрази в счетоводството. Моля също да ни разясните как трябва да се начисли ДДС по тези сделки - реално няма нито внос, нито ВОД. Какви ф-ри трябва трябва да издадем на холандкия/австрийския купувач, трябва ли да има начислено ДДС - какво ще основанието за начисляването/неначисляването съгласно ЗДДС. Какви документи са нужни за доказване на документална обоснованост по сделката. Моля за указания относно коректност на осчетоводяването, начисляването на ДДС, документи за обоснованост на сделките. Предварително благодаря.
Добавена в
1 отговор
експерт Елена Илиева
отговори на въпрос
на 01 Авг. 2013
Фактът, че стоката не пристига в България, не променя съществено начина на осчетоводяване. Третира се като нормална покупко-продажба на стока. Завеждате стоката към момента, в който собствеността и рискът от погубването й преминават върху Вас съгласно условията на доставка с китайския продавач, и я отписвате и признавате приход от продажба на стоки към момента, в който собствеността и рискът са прехвърлени на холандския съотв. австрийския купувач съгласно условията на доставка с всеки от тях. Прилагат се стандартните документи – фактури, коносаменти и др. Липсва само митническа декларация по която Вие сте вносител. От начина на попълване на документите е видно, че става въпрос за реекспорт. Евентуални рекламации се третират както при нормална покупко-продажба и съгласно договорите с отделните контрагенти – китайският като продавач за Вас и холандският и австрийският като купувачи на Ваша собствена стока.
За целите на ЗДДС доставките към холандската и австрийската фирми са с място на изпълнение извън територията на страната по чл. 17 ал. 2 от закона и за тях не се начислява български ДДС съгл. чл. 86 ал. 3 от ЗДДС. Фактурата се издава съгласно общите правила на ЗДДС (чл. 111а ал. 3). Фактурите се включват в дневник продажби в к. 23.
За целите на ЗДДС доставките към холандската и австрийската фирми са с място на изпълнение извън територията на страната по чл. 17 ал. 2 от закона и за тях не се начислява български ДДС съгл. чл. 86 ал. 3 от ЗДДС. Фактурата се издава съгласно общите правила на ЗДДС (чл. 111а ал. 3). Фактурите се включват в дневник продажби в к. 23.