фирмата е създадена 2003 година - започва дейност през 2004 г
има извършена данъчна ревизия за възстановяване на надвнесен корпоративен данъс през 2009 година.Фирмата няма данъчна задължения.Въпроса ми е : от 2004 до 2009 може ли да се бракуват първичните счетоводни документи?
има извършена данъчна ревизия за възстановяване на надвнесен корпоративен данъс през 2009 година.Фирмата няма данъчна задължения.Въпроса ми е : от 2004 до 2009 може ли да се бракуват първичните счетоводни документи?
Добавена в
3 отговори
![](https://www.clubschetovodstvo.bg/img/q&a.png)
експерт Елена Илиева
отговори на въпрос
на 24 Юли. 2013
Съгласно ДОПК имате следните задължения за съхраняване на документи и информация:
Чл. 38. (1) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) Счетоводната и търговската информация, както и всички други сведения и документи от значение за данъчното облагане и задължителните осигурителни вноски се съхраняват от задълженото лице по реда, установен в Закона за Националния архивен фонд, в следните срокове:
1. ведомости за заплати - 50 години;
2. счетоводни регистри и финансови отчети - 10 години;
3. документи за данъчно-осигурителен контрол - 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, с което са свързани;
4. всички останали носители - 5 години.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) След изтичането на срока за съхранението им носителите на информация по ал. 1 (хартиени или технически), които не подлежат на предаване в Националния архивен фонд, могат да се унищожават.
(3) Задълженията по ал. 1 имат и правоприемниците на задължените лица.
В глава VІ от Закона за счетоводството също са разписани конкретни разпоредби относно съхраняването на счетоводната информация, като в чл. 42 са предвидени следните срокове:
- ведомости за заплати - 50 г.;
- счетоводни регистри и финансови отчети - 10 г.;
- документи за данъчен контрол - до 5 г. след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, което удостоверяват тези документи;
- документи за финансов одит - до извършване на следващ вътрешен одит и одит на Сметната палата;
- всички останали носители - 3 г.
Информацията може да се съхранява на хартиен или на технически носител и в архиви, организирани от друго предприятие с такъв предмет на дейност, при спазване на горните срокове. След пренасяне на счетоводната информация от хартиен върху технически носител, осигуряващ надеждното й възпроизвеждане, хартиеният носител може да се унищожи. Пренесената на технически носител счетоводна информация трябва да може да бъде възпроизведена в обем и съдържание, идентични с информацията, съдържаща се на хартиения носител.
Чл. 38. (1) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) Счетоводната и търговската информация, както и всички други сведения и документи от значение за данъчното облагане и задължителните осигурителни вноски се съхраняват от задълженото лице по реда, установен в Закона за Националния архивен фонд, в следните срокове:
1. ведомости за заплати - 50 години;
2. счетоводни регистри и финансови отчети - 10 години;
3. документи за данъчно-осигурителен контрол - 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, с което са свързани;
4. всички останали носители - 5 години.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) След изтичането на срока за съхранението им носителите на информация по ал. 1 (хартиени или технически), които не подлежат на предаване в Националния архивен фонд, могат да се унищожават.
(3) Задълженията по ал. 1 имат и правоприемниците на задължените лица.
В глава VІ от Закона за счетоводството също са разписани конкретни разпоредби относно съхраняването на счетоводната информация, като в чл. 42 са предвидени следните срокове:
- ведомости за заплати - 50 г.;
- счетоводни регистри и финансови отчети - 10 г.;
- документи за данъчен контрол - до 5 г. след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, което удостоверяват тези документи;
- документи за финансов одит - до извършване на следващ вътрешен одит и одит на Сметната палата;
- всички останали носители - 3 г.
Информацията може да се съхранява на хартиен или на технически носител и в архиви, организирани от друго предприятие с такъв предмет на дейност, при спазване на горните срокове. След пренасяне на счетоводната информация от хартиен върху технически носител, осигуряващ надеждното й възпроизвеждане, хартиеният носител може да се унищожи. Пренесената на технически носител счетоводна информация трябва да може да бъде възпроизведена в обем и съдържание, идентични с информацията, съдържаща се на хартиения носител.
![](https://www.clubschetovodstvo.bg/img/q&a.png)
потребител Йорданка Горанова
отговорина потребителя Елена Илиева
на 24 Юли. 2013
Благодаря Ви много за изчерпателният отговор
приятна вечер
приятна вечер
![](https://www.clubschetovodstvo.bg/img/q&a.png)
потребител Иван Върбанов
отговорина потребителя Йорданка Горанова
на 27 Юли. 2013
То отговорът хубаво изчерпателен, но ситуацията тъпа, както много други в областта на счетоводното законодателство. От една страна и в други нормативи се споменават срокове за съхранение на документи, но и тези два закона са достатъчни с явното различие на сроковете за данъчен контрол. Както и да е - ще приемем че приложими са тези в ДОПК като закон с по висок ранг Което не ппречи все пак да се сетят и да ги съгласуват двата закона. Другата идиотщина поне според мен е, че ще унищожим евентуално счетоводните регистри на 10 - тата година а ще продължаваме да пазим първичните документи 12 години когато изтича абсолютната давност