фирмата е създадена 2003 година - започва дейност през 2004 г
има извършена данъчна ревизия за възстановяване на надвнесен корпоративен данъс през 2009 година.Фирмата няма данъчна задължения.Въпроса ми е : от 2004 до 2009 може ли да се бракуват първичните счетоводни документи?
има извършена данъчна ревизия за възстановяване на надвнесен корпоративен данъс през 2009 година.Фирмата няма данъчна задължения.Въпроса ми е : от 2004 до 2009 може ли да се бракуват първичните счетоводни документи?
Добавена в
3 отговори
експерт Елена Илиева
отговори на въпрос
на 24 Юли. 2013
Съгласно ДОПК имате следните задължения за съхраняване на документи и информация:
Чл. 38. (1) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) Счетоводната и търговската информация, както и всички други сведения и документи от значение за данъчното облагане и задължителните осигурителни вноски се съхраняват от задълженото лице по реда, установен в Закона за Националния архивен фонд, в следните срокове:
1. ведомости за заплати - 50 години;
2. счетоводни регистри и финансови отчети - 10 години;
3. документи за данъчно-осигурителен контрол - 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, с което са свързани;
4. всички останали носители - 5 години.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) След изтичането на срока за съхранението им носителите на информация по ал. 1 (хартиени или технически), които не подлежат на предаване в Националния архивен фонд, могат да се унищожават.
(3) Задълженията по ал. 1 имат и правоприемниците на задължените лица.
В глава VІ от Закона за счетоводството също са разписани конкретни разпоредби относно съхраняването на счетоводната информация, като в чл. 42 са предвидени следните срокове:
- ведомости за заплати - 50 г.;
- счетоводни регистри и финансови отчети - 10 г.;
- документи за данъчен контрол - до 5 г. след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, което удостоверяват тези документи;
- документи за финансов одит - до извършване на следващ вътрешен одит и одит на Сметната палата;
- всички останали носители - 3 г.
Информацията може да се съхранява на хартиен или на технически носител и в архиви, организирани от друго предприятие с такъв предмет на дейност, при спазване на горните срокове. След пренасяне на счетоводната информация от хартиен върху технически носител, осигуряващ надеждното й възпроизвеждане, хартиеният носител може да се унищожи. Пренесената на технически носител счетоводна информация трябва да може да бъде възпроизведена в обем и съдържание, идентични с информацията, съдържаща се на хартиения носител.
Чл. 38. (1) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) Счетоводната и търговската информация, както и всички други сведения и документи от значение за данъчното облагане и задължителните осигурителни вноски се съхраняват от задълженото лице по реда, установен в Закона за Националния архивен фонд, в следните срокове:
1. ведомости за заплати - 50 години;
2. счетоводни регистри и финансови отчети - 10 години;
3. документи за данъчно-осигурителен контрол - 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, с което са свързани;
4. всички останали носители - 5 години.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) След изтичането на срока за съхранението им носителите на информация по ал. 1 (хартиени или технически), които не подлежат на предаване в Националния архивен фонд, могат да се унищожават.
(3) Задълженията по ал. 1 имат и правоприемниците на задължените лица.
В глава VІ от Закона за счетоводството също са разписани конкретни разпоредби относно съхраняването на счетоводната информация, като в чл. 42 са предвидени следните срокове:
- ведомости за заплати - 50 г.;
- счетоводни регистри и финансови отчети - 10 г.;
- документи за данъчен контрол - до 5 г. след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, което удостоверяват тези документи;
- документи за финансов одит - до извършване на следващ вътрешен одит и одит на Сметната палата;
- всички останали носители - 3 г.
Информацията може да се съхранява на хартиен или на технически носител и в архиви, организирани от друго предприятие с такъв предмет на дейност, при спазване на горните срокове. След пренасяне на счетоводната информация от хартиен върху технически носител, осигуряващ надеждното й възпроизвеждане, хартиеният носител може да се унищожи. Пренесената на технически носител счетоводна информация трябва да може да бъде възпроизведена в обем и съдържание, идентични с информацията, съдържаща се на хартиения носител.
потребител Йорданка Горанова
отговорина потребителя Елена Илиева
на 24 Юли. 2013
Благодаря Ви много за изчерпателният отговор
приятна вечер
приятна вечер
потребител Иван Върбанов
отговорина потребителя Йорданка Горанова
на 27 Юли. 2013
То отговорът хубаво изчерпателен, но ситуацията тъпа, както много други в областта на счетоводното законодателство. От една страна и в други нормативи се споменават срокове за съхранение на документи, но и тези два закона са достатъчни с явното различие на сроковете за данъчен контрол. Както и да е - ще приемем че приложими са тези в ДОПК като закон с по висок ранг Което не ппречи все пак да се сетят и да ги съгласуват двата закона. Другата идиотщина поне според мен е, че ще унищожим евентуално счетоводните регистри на 10 - тата година а ще продължаваме да пазим първичните документи 12 години когато изтича абсолютната давност