Здравейте, искам малко помощ по следния казус: фактури на клиенти от 2011 г. през 2016 г. - отписани вземания. Фирмата доставчик изпраща на клиента уведомително писмо, с което го приканва да погаси задълженията си. В отговор те потвърждават , че ще ги погасят, като не упоменават конкретен срок. В тази случай задължени ли сме да отпишем вземанията? Благодаря за отделеното време. :blush:
Добавена в
1 отговор
експерт Светлозар Стефанов
отговори на въпрос
на 04 Апр. 2016
Здравейте, Съгласно чл. 110 от Закона за задълженията и договорите с изтичане на петгодипна давност се погясяват всичк ивземани1, за които законът не предвижда друг срок. Давността е е период от време, през който носителят на правото да получи това, което му се дължи е бездействал, което бездействие погасява възможността му да използва законовите средства за събиране на дълговете си – съда или съдебен изпълнител. Началният момент, от който започва да тече давностният срок започва да тече по общо правило от момента, в който се поражда правото на Кредитора да заведе иск за защита на правата му, а кога се поражда това право зависи от вида на правоотношението. Макар че изтичането на погасителна давност да възпрепятства правото на принудително събиране на задължението, то може да бъде платено доброволно, въпреки изтеклата давност. Ако длъжникът си плати доброволно поради съвест или поради страх от съд – ако незнае за давността, в последствие не може да иска обратно платеното и да се позове на изтичането на давността. Т.е. не може да каже, че е платил по грешка, незнаейки за изтеклата давност.
Имайки предвид горепосоченото, отписването на ваемянията (особено ако очаквате, че все пак те ще бъдат събрани, въпреки изтичането на давностния срок) не е задължително.
Имайки предвид горепосоченото, отписването на ваемянията (особено ако очаквате, че все пак те ще бъдат събрани, въпреки изтичането на давностния срок) не е задължително.