Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubschetovodstvo.bg

Годишен финансов отчетДанъчно облагане и таксиДДСЗДДФЛЗКПООтраслово счетоводствоРегистриране на фирмиСчетоводство

Разходите за подобрения върху наети активи

Данъчни аспекти
Масова практика в стопанската дейност на предприятията е да осъществяват подобрения и реконструкции на наети имоти. 
 
Съгласно чл. 51, ал. 1, т. 3 от ЗКПО подобренията по наети активи се третират за данъчни цели като нематериални активи. За последващите разходи за подобрение върху нает актив не намират приложение изискванията за „прагове“ за данъчни цели.
Ако подобрението е дълготраен амортизируем актив, то следва да се включи в данъчния амортизационен план по реда на чл. 58 от ЗКПО.
 
Когато подобрението е дълготраен амортизируем актив, за него се прилага данъчна амортизационна норма по чл. 55, ал. 1, т. 6 от ЗКПО, т. е. нормата за VІ-та категория, като същата не може да превишава 33 1/3 процента, при системно прилагане на линеен метод. Обикновено нормата се изгражда съобразно годините по договора за наем. Например, ако активът е нает с договор за наем за 5 години, данъчната амортизационна норма е 100/5 = 20 %.
 
С договора за наем се определя за чия сметка са разходите за подобрение - за сметка на наема, до определена сума, или за сметка на наемателя, т. е. безвъзмездно.
 
С промяната на чл. 9, ал. 3, т. 3 от ЗДДС (в сила от 2013 г.) безвъзмездното извършване на услуга за подобрение по нает или предоставен за ползване актив се приравнява на доставка на услуга.
 
Съгласно чл. 25, ал. 3, т. 6 данъчното събитие на тази услуга възниква на датата на фактическото връщане на актива с подобрението от наемателя на наемодателя поради прекратяване/изтичане срока на наемния договор, ако подобрението не е предвидено по договора като условие и/или задължение.
 
Датата на данъчното събитие е датата на протокола за "предаване-приемане", с който наемателят връща на наемодателя наетия актив, заедно с подобрението. На тази датата данъкът става изискуем.
 
Статията от Евгени Рангелов продължава в 16-ти бр. на Съветник: Данъци и такси на моята фирма - вижте повече тук >>

Абонамент за newsletter

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

Коментари

0 Коментари

Внимание: За да публикувате коментар, моля, отговорете правилно на въпроса!

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679