Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubschetovodstvo.bg

Годишен финансов отчетДанъчно облагане и таксиДДСЗДДФЛЗКПООтраслово счетоводствоРегистриране на фирмиСчетоводство

Задължения по ЗДДС за деклариране на касови наличности и вземания

Анализ от данъчен експерт Елена Илиева, включен в най-новия брой на счетоводното списание "Съветник: Данъци и такси на моята фирма". Вижте темите в броя тук >>
С §29 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. (ДВ бр. 66/1.08.2023 г.) бяха направени допълнения в ЗДДС, с които за предприятията се въвежда ново административно задължение за деклариране на счетоводни данни за размера на касовите наличности и на вземанията по разчети със собственици и персонал.

В мотивите към законопроекта, внесен от Министерския съвет за обсъждане в Народното събрание, е посочено, че от тези данни може да се направят изводи за наличие на отклонения от данъчно облагане, свързани с данъка върху добавената стойност, както и да се вземат мерки за правилното събиране на ДДС. Изхождайки от тези предпоставки се счита, че тази мярка се явява пропорционална спрямо очаквания от нея ефект в сферата на ДДС.

Според изложените мотиви на правителството събираната информация ще предостави възможност за извършване на анализ на риска с цел осигуряване правилното събиране на ДДС и за предотвратяване на данъчните измами, тъй като ще може да се проследява размера на касовата наличност. Целта на предложението е да се изследват всички факти и обстоятелства, свързани с посочената паричната наличност, както и за наличието на сделки, сключени при условия, водещи до отклонение от данъчно облагане.
Законопроектът е приет с някои изменения в частта, касаеща ЗДДС, включително и след активната намеса на различни професионални организации, в резултат от което в чл. 123 от ЗДДС е създадена нова алинея 10, която съдържа въпросните задължения и е в сила от 01.07.2023 г.

Съгласно текста на нормата задължение за деклариране възниква за всички лица, за които са изпълнени едновременно две условия:
>> са предприятия по смисъла на Закона за счетоводството;

>> са регистрирани по ЗДДС.
Съгласно чл. 2 от Закона за счетоводството предприятия са:

>>  търговците по смисъла на Търговския закон, включително клоновете на чуждестранните търговци;
>>  местните юридически лица, които не са търговци;
>>  бюджетните предприятия;
>>  консорциумите по смисъла на Търговския закон;
>>  дружествата по Закона за задълженията и договорите;
>>  съвместните предприятия и други обединения, базирани на договорни отношения, по които страните имат права върху нетните активи;
>>  фондовете за извършване на плащания и осигурителните каси по смисъла на Кодекса за социално осигуряване;
>>  търговските представителства;
>>  чуждестранните юридически лица, които осъществяват стопанска дейност в Република България чрез място на стопанска дейност, с изключение на случаите, когато стопанската дейност се осъществява от чуждестранно лице от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, единствено при условията на свободно предоставяне на услуги.

Задължение за деклариране не възниква за лица, за които не е изпълнено поне едно от двете условия към края на календарното тримесечие.

Примери (без претенции за изчерпателност):
Задължение да декларира данни по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС не възниква за търговец (предприятие по смисъла на Закона за счетоводството), който не е регистриран по ЗДДС.

Задължение да декларира данни по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС не възниква за търговец (предприятие по смисъла на Закона за счетоводството), който е дерегистриран по ЗДДС в течение на календарното тримесечие, тъй като той не е регистрирано лице към края на тримесечието.

Задължение да декларира данни по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС не възниква за физическо лице – свободна професия, което е регистрирано по ЗДДС, тъй като то не е предприятие по смисъла на Закона за счетоводството.

Задължение да декларира данни по чл. 123, ал. 10 от ЗДДС не възниква за чуждестранно дружество, регистрирано по ЗДДС в България, освен ако дейността му не формира място на стопанска дейност тук.


Целия анализ прочетете в броя на списанието, като го поръчате от тук >>

Абонамент за newsletter

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

Коментари

0 Коментари

Внимание: За да публикувате коментар, моля, отговорете правилно на въпроса!

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679