Въпрос: Фирмата ни въведе система за управление в съответствие с FSSC food ver 5.1. На 07.07.2021 г. бе извършен сертификационният одит. Сумата за разработването и сертифицирането на системата е 9000 лв. Как следва да се осчетоводи тази сума? Следва ли да я завеждам като дълготраен нематериален актив? Ако е така, за какъв срок трябва да амортизирам сумата? След като ни впишат в международните регистри, всяка година ще ни извършват одит и според резултатите от него ще бъде потвърдена сертификацията или не.
Отговор на въпроса даде експерт Алиция Профирова - включен в изданието “Счетоводители в действие” (Вижте още какви готови решения ще намерите в книгата тук >>) :
Редът за счетоводното третиране на нематериалните активи е определен в СС 38 Нематериални активи. Съгласно този стандарт нематериалните активи са финансови ресурси, придобити и контролирани от предприятието, които нямат физическа субстанция или ако имат такава, тя по-скоро представлява носител на актива и не е от особено значение.
Другите изисквания са нематериалният актив да има съществено значение за предприятието при употребата му и от използването му да се очаква икономическа изгода.
Ако анализираме Вашия случай, бихме могли да заключим следното: Не може да се твърди със значителна степен на сигурност, че сумата за сертификацията е придобит и контролиран от Вас ресурс. По-скоро това е плащане за услуга.
В случая не може и да става дума за употреба на актива в смисъла на Закона за счетоводството. Може да се твърди, че имате икономическа изгода, тъй като подобно сертифициране неминуемо ще доведе до увеличение на продажбите, но и тук има едно условие, което би попречило да се твърди, че тази сума е актив. Това е, че всяка година ще има нов одит, който може и да не потвърди първо- началната сертификация, т.е. изгодата действа само за един отчетен период.
Следователно моят извод е, че следва да отчетете плащането на разходите за сертифициране като разход за външна услуга, тъй като съгласно горепосоченото, това плащане по-скоро не отговаря на изискването за нематериален актив.
Източник: “Счетоводители в действие”. Вземете книгата със 79 решени казуса от тук >>
Редът за счетоводното третиране на нематериалните активи е определен в СС 38 Нематериални активи. Съгласно този стандарт нематериалните активи са финансови ресурси, придобити и контролирани от предприятието, които нямат физическа субстанция или ако имат такава, тя по-скоро представлява носител на актива и не е от особено значение.
Другите изисквания са нематериалният актив да има съществено значение за предприятието при употребата му и от използването му да се очаква икономическа изгода.
Ако анализираме Вашия случай, бихме могли да заключим следното: Не може да се твърди със значителна степен на сигурност, че сумата за сертификацията е придобит и контролиран от Вас ресурс. По-скоро това е плащане за услуга.
В случая не може и да става дума за употреба на актива в смисъла на Закона за счетоводството. Може да се твърди, че имате икономическа изгода, тъй като подобно сертифициране неминуемо ще доведе до увеличение на продажбите, но и тук има едно условие, което би попречило да се твърди, че тази сума е актив. Това е, че всяка година ще има нов одит, който може и да не потвърди първо- началната сертификация, т.е. изгодата действа само за един отчетен период.
Следователно моят извод е, че следва да отчетете плащането на разходите за сертифициране като разход за външна услуга, тъй като съгласно горепосоченото, това плащане по-скоро не отговаря на изискването за нематериален актив.
Източник: “Счетоводители в действие”. Вземете книгата със 79 решени казуса от тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари