Въпрос: Дружество има основен предмет на дейност търговия на дребно с мебели и обзавеждане внос от Турция. Голяма част от клиентите поръчват мебели от каталози, като заплащат авансово част от тяхната стойност. Следва ли да се издават фактури за получените аванси от физически лица и как трябва да се процедира, ако те не желаят да предоставят личните си данни? Какъв документ е удачно да се издаде за получения аванс при тези случаи?
Отговор: Съгласно чл. 113, ал. 3, т. 1 от ЗДДС, когато получателят е данъчно незадължено физическо лице, фактура може да не се издава. Тъй като Вашите продажби са обикновено чрез две плащания: аванс и окончателно плащане при доставката на мебелите, възниква въпросът за нейното правилно документиране. Физическите лица са в правото си да отказват да предоставят лични данни, но аз съм убедена, че когато правят поръчка, те получават някакъв документ – договор, заявка, поръчка или нещо подобно, тъй като при спорове не би могло да се докаже какво е поръчано, какво е платено, какви са сроковете на доставка. Следователно имате документ с някакви техни данни /може би само без ЕГН/ или ако не издавате такъв, следва да започнете да издавате.
Считам, че независимо че фактура не е поискана и не е задължително да бъде издадена, е добре да издавате такава, тъй като това ще подпомогне Вашата отчетност на първо място. Ако нямате всички данни, може да впишете като получател едно или две имена или просто „физическо лице“ и с идентификационен номер девятки. Програмата приема вписани по този начин клиенти и няма да имате проблем с декларирането на продажбите. Така издадената фактура ще служи за Вашата отчетност, тъй като ако не е поискана от лицето, не е необходимо да я предоставяте.
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари