Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubschetovodstvo.bg

Годишен финансов отчетДанъчно облагане и таксиДДСЗДДФЛЗКПООтраслово счетоводствоРегистриране на фирмиСчетоводство

Осчетоводяване на сума за разработване и сертифициране на система

Въпрос: Фирмата ни въведе система за управление в съответствие с FSSC food ver 5.1. На 07.07.2021 г. бе извършен сертификационният одит. Сумата за разработването и сертифицирането на системата е 9000 лв. Как следва да се осчетоводи тази сума? Следва ли да я завеждам като дълготраен нематериален актив? Ако е така, за какъв срок трябва да амортизирам сумата? След като ни впишат в международните регистри, всяка година ще ни извършват одит и според резултатите от него ще бъде потвърдена сертификацията или не.
Казус и експертно решение от книгата “Счетоводители в действие – наръчник с решени казуси”. Вижте какви още решения на казуси ще получите с изданието, като кликнете тук >>>
 
Отговор на въпроса даде експерт Алиция Профирова:
 
 
Редът за счетоводното третиране на нематериалните активи е определен в СС 38 Нематериални активи. Съгласно този стандарт нематериалните активи са финансови ресурси, придобити и контролирани от предприятието, които нямат физическа субстанция или ако имат такава, тя по-скоро представлява носител на актива и не е от особено значение.
 
Другите изисквания са нематериалният актив да има съществено значение за предприятието при употребата му и от използването му да се очаква икономическа изгода.
 
Ако анализираме Вашия случай, бихме могли да заключим следното: Не може да се твърди със значителна степен на сигурност, че сумата за сертификацията е придобит и контролиран от Вас ресурс. По-скоро това е плащане за услуга.
 
В случая не може и да става дума за употреба на актива в смисъла на Закона за счетоводството. Може да се твърди, че имате икономическа изгода, тъй като подобно сертифициране неминуемо ще доведе до увеличение на продажбите, но и тук има едно условие, което би попречило да се твърди, че тази сума е актив. Това е, че всяка година ще има нов одит, който може и да не потвърди първо- началната сертификация, т.е. изгодата действа само за един отчетен период.
 
Следователно моят извод е, че следва да отчетете плащането на разходите за сертифициране като разход за външна услуга, тъй като съгласно горепосоченото, това плащане по-скоро не отговаря на изискването за нематериален актив.

Абонамент за newsletter

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

Коментари

0 Коментари

Внимание: За да публикувате коментар, моля, отговорете правилно на въпроса!

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679