Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
Имейл RSS Facebook
x Влез в clubschetovodstvo.bg

Годишен финансов отчетДанъчно облагане и таксиДДСОтраслово счетоводствоСчетоводство

Счетоводни записи при липси и излишък след инвентаризация

Какви трябва да са коректните счетоводни записи при:
 
- Установяване на липси (отрицателна стойност) след инвентаризация (имам протокол за ревизия от складовата програма) - липсите са вследствие на грешна продажба на оператора (продадена по-скъпа стока като по-евтина)?
 
- Установяване на излишък (положителна стойност) след инвентаризация (имам протокол за ревизия от складовата програма) - излишъкът е вследствие на грешна продажба на оператора (продадена по-евтина стока като по-скъпа)?

Отговор на въпроса дава експерт Трендафил Василев в www.portalschetovodstvo.bg:
 
В действащата нормативна уредба няма конкретни определения за липса или излишък на стоки.
 
На практика липсите и излишъците на стоки се установяват чрез метода на инвентаризацията им. Съгласно т. 5 от §.1 на Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството (ЗСч) „инвентаризация" е процесът на подготовка и фактическа проверка чрез различни способи на натуралните и стойностните параметри на активите и пасивите на предприятието към точно определена дата, съпоставяне на получените резултати със счетоводните данни и установяване на евентуални разлики. ЗСч постановява извършването на инвентаризация на активите и пасивите в предприятието най-малко веднъж годишно с цел достоверното им представяне във финансовите отчети. Възможните отклонения, установявани в процеса на инвентаризация са два вида:
 
- Липси: установените наличности са по-малки спрямо остатъците по счетоводните сметки. Всяка липса следва да се осчетоводи по отчетната стойност на актива/ пасива;
- Излишъци: установените наличности са по-големи спрямо остатъците по счетоводните сметки. Всеки излишък следва да се осчетоводи по отчетната стойност на актива/ пасива.
 
Обикновено липсите се дължат на естествени фири, природни бедствия, кражби и други загуби на активи, а излишъците на фактически установени налични активи, но неотчетени по счетоводните сметки на предприятието.
 
В конкретния случай установените отрицателни и положителни стойности нямат характер и не представляват натурални липси и излишъци на стоки по смисъла на ЗСч. Те са в резултат на техническа грешка на оператора при въвеждането на стойностите в компютърната програма.
 
Счетоводните записи, които могат да се направят с цел корекция на допуснатата техническа грешка, биха могли да бъдат следните...
 
 
Цялото експертно решение можете да прочетете тук след безплатна регистрация в портала >>

Абонамент за newsletter

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Коментари

0 Коментари

Внимание: За да публикувате коментар, моля, отговорете правилно на въпроса!

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg

за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!

Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679