Около тази позиция се обединиха представители на Института на дипломираните експерт-счетоводители в България (ИДЕС).
„Все още не сме чули анализ за какво точно ще служи SAF-T – ще доведе ли до увеличаване на данъчните приходи, ще намали ли сивия сектор, какъв ефект ще има изобщо?“, коментира председателят на ИДЕС Илия Илиев.
По негови думи концепцията на SAF-T е счетоводната информация на фирмите да се изпраща директно до Националната агенция за приходите (НАП), като част от нея евентуално ще бъде достъпна и за одиторите. Илиев смята, че това ще облекчи проверките, но подчерта, че и в момента НАП разполага с правомощия да изисква цялата необходима информация от компаниите.
„В момента администрацията може да отиде във всяка фирма и да получи нужните данни. Така че това не е проблем с достъпността“, заяви Илиев.
Заместник-председателят на ИДЕС Милена Рангелова също посочи, че макар целта да е правилна и да е част от пътя към цифровизация, бизнесът трябва да разполага с достатъчно време, за да адаптира системите си.
„Одиторите ще имат ползи от SAF-T стандарта, защото той носи повече прозрачност, проследимост и яснота на процесите. Но за бизнеса това означава пълно пренастройване на счетоводните и информационните системи, което е сериозно предизвикателство“, обясни тя.
Според Рангелова подобни трансформации изискват много време, усилия и средства, а често са съпроводени и с грешки, тъй като „промените в системите не се случват магически“.
Същата теза споделя и Георги Тренчев, който добавя, че въвеждането на SAF-T ще засегне не само счетоводителите и одиторите, но и други професии.
„Очевидно вървим към по-голяма стандартизация и дигитализация, което ще улесни контрола от една страна“, отбелязва той.
Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) изрази негативно становище относно SAF-T, като аргументира позицията си с това, че промяната е значителна и ще наложи внимателно планиране и подготовка от страна на фирмите.
Напомня се, че при SAF-T всички фактури и счетоводни операции трябва да бъдат описвани подробно. Така например, ако една фактура включва няколко различни артикула, всеки ред следва да се отчете като отделен елемент в файла. Това противоречи на практиката досега, при която разходните фактури без складови движения се осчетоводяват с обща сума.
През този месец стартира тестовият период за подаване на SAF-T файлове към НАП, който ще продължи до декември 2025 г. От 1 януари 2026 г. подаването ще бъде задължително за всички големи предприятия според Закона за счетоводството – с активи над 50 млн. лв., приходи над 100 млн. лв. или персонал от минимум 250 души.
Съгласно графика на НАП от 2027 г. SAF-T ще стане задължителен и за средните и малките предприятия.
източник: economic.bg
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари