Казусът и експертният му отговор са взети от най-новия практически наръчник "ЗДДС в практиката: счетоводители питат - експерти отговарят" - заявете Вашия екземпляр тук >>
Ето и самия въпрос, който Ваш колега зададе: Българско дружество, регистрирано по ДДС, получава стока от страна от ЕС. Налице е ВОП и дружеството издава протокол по чл 117 от ЗДДС. Протоколът е отразен в дневниците за месец април 2020. В последствие е установено, че фактурата, въз основа на която е съставен протоколът по чл 117, е отразена с погрешен валутен курс, съответно ДДС по протокола е начислено в по-малък размер. Как следва да се коригира допуснатата грешка - отразената фактура и издадените протоколи? Как следва тази корекция да се отрази в дневниците по ДДС през следващия месец?
В ППЗДДС има предвиден ред при погрешно издадени протоколи. В чл. 80, ал. 5 - 8 е регламентирано, че погрешно съставени или поправени протоколи се анулират и се издават нови. За анулирането не се издава нов протокол, а в погрешно съставения се посочва основанието за анулиране. Анулираният протокол не се унищожава, а всички екземпляри от него се съхраняват при издателя.
В приложение 12 от ППЗДДС е предвиден реда за отразяване на анулиран протокол.
„При положение че се анулира документ (протокол за начисляване на данък или протокол по чл. 117, ал. 4 от закона) след периода, в който е издаден, той се включва във файла "PRODAGBI.ТХТ" на издателя, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак. Документът се описва и в дневника за покупки на издателя във файл "POКUPKI.ТХТ" на издателя, касаещ данъчния период, през който е анулиран документът, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак.“
В случая следва да анулирате погрешно съставения протокол и да го отразите в двата дневника с отрицателен знак през периода, в който е анулиран /месец май/, а новият /верен/ протокол се отразява в периода на издаване /месец май/ с положителен знак.
Тъй като чуждестранната фактура не е данъчен документ, издаден по силата на ЗДДС, не е задължително да се отразява в дневника за покупки. Ако все пак сте я отразили с грешни данни, не е фатално, ако не направите корекция за нея, но ако държите да го сторите, следва писмено да уведомите НАП по реда на чл. 126, ал. 3, т. 2 от закона.
Казусът и експертният му отговор са взети от най-новия практически наръчник "ЗДДС в практиката: счетоводители питат - експерти отговарят" - заявете Вашия екземпляр тук >>
Свързани статии
Проследени новини
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
5 Коментари