Какво представлява длъжностната характеристика?
Длъжностните характеристики представляват елемент на вътрешната нормативна уредба на всяко предприятие/организация.
Те са писмен документ, който и представлява кратко описание на конкретната длъжност в конкретното предприятие/организация и съответните изисквания за изпълнението й.
Правната норма на чл. 127, ал. 1, т. 4 от Кодекса на труда установява задължението на работодателя да утвърждава длъжностна характеристика и да я връчи в писмен вид на работника или служителя преди започване на изпълнението на длъжността.
"Чл. 127, ал. 1, т. 4 КТ работодателят е длъжен да осигури на работника или служителя нормални условия за изпълнение на работата по трудовото правоотношение, за която се е уговорил, като му осигури длъжностна характеристика, екземпляр от която се връчва на работника или служителя при сключване на трудовия договор срещу подпис и се отбелязва датата на връчването”.
Длъжностната характеристика е задължителна за двете страни по трудовия договор. Тя е част от вътрешната нормативна база на предприятието, която всеки работодателя създава, съгласно правата, които законът му е дал в това отношение.
За да стане "задължителна", длъжностната характеристика следва да бъде утвърдена от работодателя и връчена на работника или служителя.
За да се разработи подходяща длъжностна характеристика, съответстваща на дадената длъжност, следва да се направени предварителен анализ на длъжността от хора с нужната професионална компететност, които да определят:
- Трудовите задачи за съответната по характер работа;
- Точно определяне на отговорности и граници на отговорност с други длъжности;
- на кого е подчинена длъжността;
- конкретни изисквания към самия изпълнител – образовие, професионална квалификация;
- вътрешноорганизационни връзки;
Длъжностната характеристика има особено значение при възникване и решаване на трудови спорове, оценяване на работещите, кадровото развитие и други дейности, свързани с управлението на човешките ресурси.
Те са писмен документ, който и представлява кратко описание на конкретната длъжност в конкретното предприятие/организация и съответните изисквания за изпълнението й.
Правната норма на чл. 127, ал. 1, т. 4 от Кодекса на труда установява задължението на работодателя да утвърждава длъжностна характеристика и да я връчи в писмен вид на работника или служителя преди започване на изпълнението на длъжността.
"Чл. 127, ал. 1, т. 4 КТ работодателят е длъжен да осигури на работника или служителя нормални условия за изпълнение на работата по трудовото правоотношение, за която се е уговорил, като му осигури длъжностна характеристика, екземпляр от която се връчва на работника или служителя при сключване на трудовия договор срещу подпис и се отбелязва датата на връчването”.
Длъжностната характеристика е задължителна за двете страни по трудовия договор. Тя е част от вътрешната нормативна база на предприятието, която всеки работодателя създава, съгласно правата, които законът му е дал в това отношение.
За да стане "задължителна", длъжностната характеристика следва да бъде утвърдена от работодателя и връчена на работника или служителя.
За да се разработи подходяща длъжностна характеристика, съответстваща на дадената длъжност, следва да се направени предварителен анализ на длъжността от хора с нужната професионална компететност, които да определят:
- Трудовите задачи за съответната по характер работа;
- Точно определяне на отговорности и граници на отговорност с други длъжности;
- на кого е подчинена длъжността;
- конкретни изисквания към самия изпълнител – образовие, професионална квалификация;
- вътрешноорганизационни връзки;
Длъжностната характеристика има особено значение при възникване и решаване на трудови спорове, оценяване на работещите, кадровото развитие и други дейности, свързани с управлението на човешките ресурси.
Свързани статии
Абонамент за newsletter
Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за Newsletter clubschetovodstvo.bg
за да получавате най-новата информация и анализи по темите, които Ви интересуват!
Коментари
0 Коментари